nu ska ni kunna kommentera utan att behöva registrera er och annat krångel. så lämna gärna ett litet spår så jag vet att ni varit här...
BEIJOS!!!
Thursday, May 27, 2010
hittills
Hej alla!
Nu var det flera dagar sen jag skrev. Mest känner jag att jag inte har något nytt att berätta för er längre. Så är det inte förstås...
Det har varit kulturfestival här, eller mer ett femdagars firande av internationella kulturdagen med ett "aldeia cultural", kulturby enkelt översatt. Det har spelats musik, det har dansats, folk har visat upp konst och hantverk... Mycket helt enkelt. I tisdags skulle vi egentliugen ut på kareoke på klubben Gil Vicente, men det blev mycket roligare att stanna ute och kolla på de sista uppträdandena. De var skitbra, äntligen riktigt lokalt, på det lokala språket härifrån regionen och allt. De spelade och dansade, mycket rytm, mycket heeeelt omöjliga rörelser, ascoola men väldigt långt bort från våra "små grodorna" eller något som ryms inom den lationamerikanska danstraditionen... Nåt helt annat helt enkelt. Så fantastiskt coolt, de var jätteduktiga. Så ja tisdagkvällen blev sen den också.
Annars hittills i veckan har jag inte fått så mycket gjort tycker jag. En del tankeverksamhet såklart, lite har jag fått ner på papper som jag ska be mina handledare ge mig feedback på. Kanske kanske kan det lösa sig, kanske kanske så att jag kan sätta igång "på riktigt" nästa vecka redan. Vore bra. Hm. Tiden går ju, får inte släpa benen efter mig för mycket känner jag ju.
Idag gick Nesim och jag till UNDP-kontoret här i Maputo. Det var en bra bit att gå och jag är glad att ha fått sällskap den biten.... Återigen ett tillfälle då jag är glad att det är svalare här just nu. På UNDP hade jag stämt möte med min blivande handledare. Hon var jättetrevlig, och försökte förklara för mig vad det var hon gjorde på UNDP och vad det är jag kommer kunna få göra... Jag måste ju välja sen vad det är jag ska fokusera på. Jag var ungefär lika förvirrad när jag gick som när jag kom till mötet hehe... Jag ska alltså jobba inom uppföljning och utvärdering (ja låter inte så kul men..). Min handledare är anställd som expert inom området och ansvarar för att utvärderingar blir gjorda, anställer konsulter för att utvärdera projekten som UNDP driver, men även för den egna organisationen eller andra FN-organ, utbildar personal i dessa frågor och utvecklar verktygen för att möjliggöra uppföljning och utvärdering av FN-arbetet i Maputo. Och jag ska assistera i det här. I nåt av det här. Ungefär så. Rent konkret vet jag alltså inte riktigt, kan ju inte säga vad jag "vill" göra än, men jag har fått utvärderings"bibeln" som jag ska läsa igenom, och har fått en massa dokument skickade till mig... Börjar inte förrän i slutet av juli men hon föreslog att jag skulle komma förbi några fredagar så hon kunde börja sätta mig in i arbetet... Hon sa att det fanns mycket att göra och att jag inte skulle oroa mig; jag kommer hålla mig upptagen... :-) Spännande det här, längtar till juli!!
I övrigt börjar superkugerhelgen närma sig! Kruger är en nationalpark som ligger till största delen i Sydafrika. Joanna, Nesim och jag ska ta bilen över till Sydafrika och åka in till Krugerparken. Jag har varit där två gånger förut, men denna gång ska vi bo jättelyxigt för mycket mindre pengar än det kostar för Joanna har lyckats få ett "confidential special price" eller nåt sånt. Jag kände väl lite att Kruger igen, ingen big deal jag har ju varit där så mycket redan, sett alla Big Five och mer därtill men Nesim och Joanna är båda så entusiastiska att det smittar faktiskt av sig... :-) Så nu känner jag att det ska bli jätteroligt! "Alla" andra ska dra till en musikfestival som är i Swaziland över helgen, men det kändes meckigt att ordna med boende och biljetter och allt att det inte kändes värt det. Nej Kruger blir superbra känner jag. Ska ta bilder förstås (fast jag har tusen bilder på elefanter och giraffer hemma redan hehe).
Annars å... Jag mår bra! På riktigt liksom, MÅR bra. Klart jag suckar och sliter mitt hår över uppsatsen (suck!), men jag känner mig lyckligare, faktiskt gladare än jag gjort på länge länge. Det är himla skönt. Jag har mina teorier om varför jag mår bättre. Men bland annat är det ju såklart så att jag trivs här, vilket syns på mig såklart (sa mamma iaf. :-) ) Saknar dom därhemma men det här var bra för mig. Att åka hit.
Jag får bo kvar hos Joanna lite längre. Vårt samboende funkar bra. Hon är schysst, vi kommer bra överrens, och lägenheten är bara så fantastisk... Och jag tröttnar aldrig att kolla på havet. Havet... Som tydligen är blåare nu på vintern.
Försöker ta kort, försöker fånga min vardag... Såg en död råtta idag, den ska ni vara glad att jag inte tog kort på... Blä!
Pratade med våra vakter idag, jag ska få följa med dem hem till dem. De bor i varsin förort, vilket såklart är en helt annan del av Maputo än där jag bor nu. Mer om kvateret där jag bor vid ett senare tillfälle.
Åh tusan, nu blev det sådär sent igen.
Nog om mig! Vad har NI för er?
Ok vilket bildovänligt bloggprogram det här är. Beskriver bilderna här:
1. Från festivalen i tisdags!
2. Så ser den ut, utvärderingsbibeln! Måste säkert lära mig den från pärm till pärm.. Gaaaah!! :S
3. Ett cafe vi mellanlandade i på vägen hem. Ett ställe där jag varit en gång förut, känns som en oas av grönska mitt i ett bostadsområde. Ligger som i en park/trädgård, välskött och känns lite malplacerad i området. De hade iaf ett fantastiskt utbud av olika sorters kaffedrinkar, milkshakes, smoothies etc. Dit ska vi gå igen bestämde vi. Det var svårt att ta kort på hur det såg ut inuti. Det är liksom runt, och en massa växter överallt. Ser ut som en plantskola med lite bord i... Fridfullt, vackert, de spelade sofistikerad latinamerikansk musik.
4. Nesim beställde en apelsinsmoothie och jag en glasskaffe innehållandes kaffe, kaffeglass, kondenserad mjälk, choklad, säkert nåt mer också. Smakade:godis. Mums.
Nu var det flera dagar sen jag skrev. Mest känner jag att jag inte har något nytt att berätta för er längre. Så är det inte förstås...
Det har varit kulturfestival här, eller mer ett femdagars firande av internationella kulturdagen med ett "aldeia cultural", kulturby enkelt översatt. Det har spelats musik, det har dansats, folk har visat upp konst och hantverk... Mycket helt enkelt. I tisdags skulle vi egentliugen ut på kareoke på klubben Gil Vicente, men det blev mycket roligare att stanna ute och kolla på de sista uppträdandena. De var skitbra, äntligen riktigt lokalt, på det lokala språket härifrån regionen och allt. De spelade och dansade, mycket rytm, mycket heeeelt omöjliga rörelser, ascoola men väldigt långt bort från våra "små grodorna" eller något som ryms inom den lationamerikanska danstraditionen... Nåt helt annat helt enkelt. Så fantastiskt coolt, de var jätteduktiga. Så ja tisdagkvällen blev sen den också.
Annars hittills i veckan har jag inte fått så mycket gjort tycker jag. En del tankeverksamhet såklart, lite har jag fått ner på papper som jag ska be mina handledare ge mig feedback på. Kanske kanske kan det lösa sig, kanske kanske så att jag kan sätta igång "på riktigt" nästa vecka redan. Vore bra. Hm. Tiden går ju, får inte släpa benen efter mig för mycket känner jag ju.
Idag gick Nesim och jag till UNDP-kontoret här i Maputo. Det var en bra bit att gå och jag är glad att ha fått sällskap den biten.... Återigen ett tillfälle då jag är glad att det är svalare här just nu. På UNDP hade jag stämt möte med min blivande handledare. Hon var jättetrevlig, och försökte förklara för mig vad det var hon gjorde på UNDP och vad det är jag kommer kunna få göra... Jag måste ju välja sen vad det är jag ska fokusera på. Jag var ungefär lika förvirrad när jag gick som när jag kom till mötet hehe... Jag ska alltså jobba inom uppföljning och utvärdering (ja låter inte så kul men..). Min handledare är anställd som expert inom området och ansvarar för att utvärderingar blir gjorda, anställer konsulter för att utvärdera projekten som UNDP driver, men även för den egna organisationen eller andra FN-organ, utbildar personal i dessa frågor och utvecklar verktygen för att möjliggöra uppföljning och utvärdering av FN-arbetet i Maputo. Och jag ska assistera i det här. I nåt av det här. Ungefär så. Rent konkret vet jag alltså inte riktigt, kan ju inte säga vad jag "vill" göra än, men jag har fått utvärderings"bibeln" som jag ska läsa igenom, och har fått en massa dokument skickade till mig... Börjar inte förrän i slutet av juli men hon föreslog att jag skulle komma förbi några fredagar så hon kunde börja sätta mig in i arbetet... Hon sa att det fanns mycket att göra och att jag inte skulle oroa mig; jag kommer hålla mig upptagen... :-) Spännande det här, längtar till juli!!
I övrigt börjar superkugerhelgen närma sig! Kruger är en nationalpark som ligger till största delen i Sydafrika. Joanna, Nesim och jag ska ta bilen över till Sydafrika och åka in till Krugerparken. Jag har varit där två gånger förut, men denna gång ska vi bo jättelyxigt för mycket mindre pengar än det kostar för Joanna har lyckats få ett "confidential special price" eller nåt sånt. Jag kände väl lite att Kruger igen, ingen big deal jag har ju varit där så mycket redan, sett alla Big Five och mer därtill men Nesim och Joanna är båda så entusiastiska att det smittar faktiskt av sig... :-) Så nu känner jag att det ska bli jätteroligt! "Alla" andra ska dra till en musikfestival som är i Swaziland över helgen, men det kändes meckigt att ordna med boende och biljetter och allt att det inte kändes värt det. Nej Kruger blir superbra känner jag. Ska ta bilder förstås (fast jag har tusen bilder på elefanter och giraffer hemma redan hehe).
Annars å... Jag mår bra! På riktigt liksom, MÅR bra. Klart jag suckar och sliter mitt hår över uppsatsen (suck!), men jag känner mig lyckligare, faktiskt gladare än jag gjort på länge länge. Det är himla skönt. Jag har mina teorier om varför jag mår bättre. Men bland annat är det ju såklart så att jag trivs här, vilket syns på mig såklart (sa mamma iaf. :-) ) Saknar dom därhemma men det här var bra för mig. Att åka hit.
Jag får bo kvar hos Joanna lite längre. Vårt samboende funkar bra. Hon är schysst, vi kommer bra överrens, och lägenheten är bara så fantastisk... Och jag tröttnar aldrig att kolla på havet. Havet... Som tydligen är blåare nu på vintern.
Försöker ta kort, försöker fånga min vardag... Såg en död råtta idag, den ska ni vara glad att jag inte tog kort på... Blä!
Pratade med våra vakter idag, jag ska få följa med dem hem till dem. De bor i varsin förort, vilket såklart är en helt annan del av Maputo än där jag bor nu. Mer om kvateret där jag bor vid ett senare tillfälle.
Åh tusan, nu blev det sådär sent igen.
Nog om mig! Vad har NI för er?
Ok vilket bildovänligt bloggprogram det här är. Beskriver bilderna här:
1. Från festivalen i tisdags!
2. Så ser den ut, utvärderingsbibeln! Måste säkert lära mig den från pärm till pärm.. Gaaaah!! :S
3. Ett cafe vi mellanlandade i på vägen hem. Ett ställe där jag varit en gång förut, känns som en oas av grönska mitt i ett bostadsområde. Ligger som i en park/trädgård, välskött och känns lite malplacerad i området. De hade iaf ett fantastiskt utbud av olika sorters kaffedrinkar, milkshakes, smoothies etc. Dit ska vi gå igen bestämde vi. Det var svårt att ta kort på hur det såg ut inuti. Det är liksom runt, och en massa växter överallt. Ser ut som en plantskola med lite bord i... Fridfullt, vackert, de spelade sofistikerad latinamerikansk musik.
4. Nesim beställde en apelsinsmoothie och jag en glasskaffe innehållandes kaffe, kaffeglass, kondenserad mjälk, choklad, säkert nåt mer också. Smakade:godis. Mums.
Sunday, May 23, 2010
rapport från helgen (nope, inga detaljer) ;-)
det är kulturfestival här, de har monterat ihop två stora scener mitt på gatan nere i baixan ("downtown"), det har spelats och dansats, varit mycket livemusik och mycket folk. det har varit trevligt, hängde där lite i fredags och igår natt. har kommit hem riktigt sen båda nätterna, så man kan väl säga att jag har haft det bra.. :-)
hur det än blir så verkar man alltid hamna med skandinaver när man är ute. inte så konstigt kanske, nu har jag hängt med Nesims bekanta, som blev mina bekanta/polare under fredagen och som jag senare hängde med även på lördagnattens äventyr och som jag antagligen kommer träffa igen. trevligt gäng, och då blir det ju sena nätter.
Fint att uppleva lite Maputonätter igen. Jepp, fortfarande förälskad i staden.
maten under lördagen bestod av SUSHI till lunch, jätteuspergodast (superlativ, Andreas , till dig :P), sedan åkte jag och Joanna och handlade väldigt mycket musslor på fiskmarknaden (ska ta kort nästa gång jag lovar), lagade förstås till ALLA och åt tills vi storknade, sen åt vi lite till och det fanns fortfarande en massa musslor kvar.. Som vi fick slänga för det är ju inget att spara på.. Joanna kokade musslorna i vitt vin, tomat, lök, vitlök, färsk koriander och färsk persilja (tror jag det var). Tror jag ska veta hur hon gjorde, så jag ska kunna göra om det nästa gång. Supergodast det med.
Ja å idag, en väldigt lat dag med Vänner (serien),å så jag var och lunchade hos Sergios kusin och hennes familj. Det var supermysigt. Jag tänkte återigen på att jag trivs med att äta i familj, eller många runt bordet. De var mycket gästvänliga och trevliga och jag hoppas få träffa dem igen.
svårt har det varit att ta tag i uppsatsen, särskilt under helgen. det finns alltid annat att göra i den här staden, och andra är ju lediga under helgen... men imorgon är det måndag igen, ny arbetsvecka, hoppas den blir produktiv. det måste den bli. med början imorgon, tidigt. därför måste jag gå och lägga mig nu nu nu.
boa noite!!
hur det än blir så verkar man alltid hamna med skandinaver när man är ute. inte så konstigt kanske, nu har jag hängt med Nesims bekanta, som blev mina bekanta/polare under fredagen och som jag senare hängde med även på lördagnattens äventyr och som jag antagligen kommer träffa igen. trevligt gäng, och då blir det ju sena nätter.
Fint att uppleva lite Maputonätter igen. Jepp, fortfarande förälskad i staden.
maten under lördagen bestod av SUSHI till lunch, jätteuspergodast (superlativ, Andreas , till dig :P), sedan åkte jag och Joanna och handlade väldigt mycket musslor på fiskmarknaden (ska ta kort nästa gång jag lovar), lagade förstås till ALLA och åt tills vi storknade, sen åt vi lite till och det fanns fortfarande en massa musslor kvar.. Som vi fick slänga för det är ju inget att spara på.. Joanna kokade musslorna i vitt vin, tomat, lök, vitlök, färsk koriander och färsk persilja (tror jag det var). Tror jag ska veta hur hon gjorde, så jag ska kunna göra om det nästa gång. Supergodast det med.
Ja å idag, en väldigt lat dag med Vänner (serien),å så jag var och lunchade hos Sergios kusin och hennes familj. Det var supermysigt. Jag tänkte återigen på att jag trivs med att äta i familj, eller många runt bordet. De var mycket gästvänliga och trevliga och jag hoppas få träffa dem igen.
svårt har det varit att ta tag i uppsatsen, särskilt under helgen. det finns alltid annat att göra i den här staden, och andra är ju lediga under helgen... men imorgon är det måndag igen, ny arbetsvecka, hoppas den blir produktiv. det måste den bli. med början imorgon, tidigt. därför måste jag gå och lägga mig nu nu nu.
boa noite!!
Friday, May 21, 2010
typ en vecka nu
jag har ingen aning om någon verkligen läser det här, det här är bara en blogg bland miljoner andra, jag VET:... kan låtsas att det är mest för mig själv jag skriver haha. OM det mot förmodan finns någon som läser det här, skriv gärna en kommentar. eller, jo gör det. Ni måste!
Nu har jag varit här nästan en vecka. Det går bra än så länge, humöret fortfarande på topp och jag går runt och är nyförälskad i Maputo. I att kunna köpa underbart röda tomater och jätteavokados. I att gå runt i stan i det vackra eftermiddagsljuset. I röran. I att sitta på cafe med Nesim och dricka kaffe med mjölk (ja inte caffe latte). I den perfekta vyn från Joannas balkong. Jag gillar dock fortfarande inte jobbiga gatuförsäljare, de är ungefär lika jobbiga som de alltid varit... Maputo känns också lummigare än sist jag var här, grönare. Bara trevligt ju.
Jag verkar ha prickat in avokadosäsongen, de dyker upp på allt fler ställen och kostar inte spec mycket heller. Trodde inte det skulle finnas avokado nu såhär års men det verkar det ju göra. Ja jag är bara glad!
Jag var ju superförvirrad över min uppsats, och frågeställning och allt det där, men nu verkar det ändå lösa sig. Träffade min handledare här idag, Matilda, har sagt jag får skärpa mig och inte flumma ut för mycket (ok hon sa inte exakt så). Men jag vet iaf vad det är jag borde göra nu, för att strukturera upp mig lite, min fråga och mina intervjuer. Borde göra, och jag SKA. Snart. Jag har bara varit tvungen att göra andra saker. Som att ta en promenad och dricka kaffe med Nesim. Eller nu, nu måste jag ju uppdatera min blogg. Snart kanske, innan jag måste ut och njuta av Maputo-natten för första gången sen jag kom hit. Som man lätt förstår finns det många ANDRA tusen och en saker man hellre gör än att skriva uppsats. Självdisciplinen är inte så mycket bättre här än hemma, tyvärr.
Folk är fortfarande så himla hjälpsamma, alla går med på att träffa mig. Det är jätteskönt.
Mörkret faller snabbt här. Klockan är sex och det är mörkt redan!
Nu känner jag mig hemskt duktig som skrivit igen. Kommer upp fler bilder snart.
bjs!
Igår var vi på vernissage. Jag och Nesim var där först av alla, så vi gick till baren bredvid och tog nåt att dricka medan vi väntade på att folk skulle strömma till. Bilden är därifrån.
Mitt rum hos Joanna. Jag bor mycket mycket bättre nu än jag gjorde senast jag var här Joannas lägenhet är underbar... Kommer bo här ett tag, planen är att jag ska hittat nåt eget till i juli iaf.

Nesim vid caféet idag. Gammalt favvoställe där jag brukade äta mycket när jag bodde hos Niklas som bor alldeles nåt kvarter därifrån bara.
Postlåda.
Nu har jag varit här nästan en vecka. Det går bra än så länge, humöret fortfarande på topp och jag går runt och är nyförälskad i Maputo. I att kunna köpa underbart röda tomater och jätteavokados. I att gå runt i stan i det vackra eftermiddagsljuset. I röran. I att sitta på cafe med Nesim och dricka kaffe med mjölk (ja inte caffe latte). I den perfekta vyn från Joannas balkong. Jag gillar dock fortfarande inte jobbiga gatuförsäljare, de är ungefär lika jobbiga som de alltid varit... Maputo känns också lummigare än sist jag var här, grönare. Bara trevligt ju.
Bilden: Tomatsallad. Med tomater som dom "ska" se ut och smaka.
Jag var ju superförvirrad över min uppsats, och frågeställning och allt det där, men nu verkar det ändå lösa sig. Träffade min handledare här idag, Matilda, har sagt jag får skärpa mig och inte flumma ut för mycket (ok hon sa inte exakt så). Men jag vet iaf vad det är jag borde göra nu, för att strukturera upp mig lite, min fråga och mina intervjuer. Borde göra, och jag SKA. Snart. Jag har bara varit tvungen att göra andra saker. Som att ta en promenad och dricka kaffe med Nesim. Eller nu, nu måste jag ju uppdatera min blogg. Snart kanske, innan jag måste ut och njuta av Maputo-natten för första gången sen jag kom hit. Som man lätt förstår finns det många ANDRA tusen och en saker man hellre gör än att skriva uppsats. Självdisciplinen är inte så mycket bättre här än hemma, tyvärr.
Folk är fortfarande så himla hjälpsamma, alla går med på att träffa mig. Det är jätteskönt.
Mörkret faller snabbt här. Klockan är sex och det är mörkt redan!
Nu känner jag mig hemskt duktig som skrivit igen. Kommer upp fler bilder snart.
bjs!
Igår var vi på vernissage. Jag och Nesim var där först av alla, så vi gick till baren bredvid och tog nåt att dricka medan vi väntade på att folk skulle strömma till. Bilden är därifrån.
Mitt rum hos Joanna. Jag bor mycket mycket bättre nu än jag gjorde senast jag var här Joannas lägenhet är underbar... Kommer bo här ett tag, planen är att jag ska hittat nåt eget till i juli iaf.
Nesim vid caféet idag. Gammalt favvoställe där jag brukade äta mycket när jag bodde hos Niklas som bor alldeles nåt kvarter därifrån bara.
Postlåda.
Wednesday, May 19, 2010
en kortis.
Så himla trött. Jag gick upp tidigt igen för att springa på joannas rullband, vad bekvämt det är. Börjar få rutin! Förfärligt jobbigt ännu, dock. Saknar spinningen. Hur som så är jag ju uppe ganska tidigt. Sen går jag en massa. Sen så pratar jag en massa på ett språk jag egentligen inte kan haha. Så är det då konstigt att jag är trött? Inte så.
Hur som: Pratade med två partimänniskor, och det var intressant! Kan berätta mer sen.
Annars, fortfarande helt ok, liten kris vad gäller min uppsats, tycker den känns än mer bara... tråkig och så förutsägbar än jag tyckte tidigare. Krisar lite, tror jag måste be min handledare om råd (om han har tid att svara..) Jag ska träffa Ritva imorgon svensk/finländsk jättetrevlig och smart dam som kanske har några konkreta råd. Kommer kanske på nåt genialiskt de närmaste dagarna. Tills vidare krisar jag lite till.
I övrigt fortsätter jag att söka kontakt, måste få tag på folk i Beira så jag kan åka dit snart tänkte jag.
Portugisiskan funkar bättre och bättre, fattar typ det mesta de säger och de verkar förstå mig! Asbra!
Tomaterna här fascinerar. Bild här: snart.
Tack och hej så länge.
beijos
Hur som: Pratade med två partimänniskor, och det var intressant! Kan berätta mer sen.
Annars, fortfarande helt ok, liten kris vad gäller min uppsats, tycker den känns än mer bara... tråkig och så förutsägbar än jag tyckte tidigare. Krisar lite, tror jag måste be min handledare om råd (om han har tid att svara..) Jag ska träffa Ritva imorgon svensk/finländsk jättetrevlig och smart dam som kanske har några konkreta råd. Kommer kanske på nåt genialiskt de närmaste dagarna. Tills vidare krisar jag lite till.
I övrigt fortsätter jag att söka kontakt, måste få tag på folk i Beira så jag kan åka dit snart tänkte jag.
Portugisiskan funkar bättre och bättre, fattar typ det mesta de säger och de verkar förstå mig! Asbra!
Tomaterna här fascinerar. Bild här: snart.
Tack och hej så länge.
beijos
det rullar på
Idag har jag ...
- fått tag på min första avokado. gott! trodde jag hade missat säsongen.
- inte haft ett möte som det var tänkt. bokade om det till imorgon. får nog vara mer beredd på sånt här.
- bokat in fler möten. folk är så schyssta och hjälpsamma.
- hängt med Nesim under eftermiddagen. Bra brud, vän-potential. Hon gör intervjuer med ungdomar på skolor, om deras syn på framtiden osv. Hon har en del intressant att berätta, bland annat om en tjej hon hade snackat med som berättat att hon fått gå om en klass för att hon vägrat ligga med sin lärare. Usch, men rätt vanligt här.
- haft en fika med en kompis från ambassaden, hon jobbade där när jag var praktikant och vi fick fin kontakt. Vi pratade mycket om allt möjligt, politik bland annat. Hon hade mycket att säga! (Jag kände jag brinner för politik och sånt här, folks åsikter är intressanta, deras upplevelser, och vad man kan göra av det. Vad jag känner jag vill jobba med sånt här! Vad det nu är "sånt här" är. Likadant när jag stod på gatan och pratade med en snubbe, ledde in samtalet på politik. superintressant vad han tyckte och vad han hade att säga. alla har nåt att säga. och jag vill veta allt! Parentes.) Hon fick en pippi-docka. Mycket passande present, om jag får säga det själv! Denna kompis, Jessica, kommer vara mig behjälplig när jag ska hitta informanter till min uppsats, det är ett som är säkert. Det OCH när jag vill ut och svänga de lurviga haha. Vi ska se till att gå ut i helgen. Har saknat Maputos nattliv.
- är förvirrad över intervjuerna, hur jag ska lägga upp dem osv osv... Måste fundera vidare. Önskar jag hade nån att bolla med, det kanske jag har utan att veta om det...? Ska kolla upp... Hm.
Har ett möte imorgon, på MDMs (partiet jag är intresserad av) högkvarter. Känner mig nervös, vet knappt vad jag ska prata om. Vill ju inte verka helt borta, får låtsas att jag har stenkoll då. Och vara trevlig, så de vill jag ska komma tillbaka... :D Tur att det är nära, så jag kan gå utan att bli supersvettig. Så skönt förresten att det är ganska svalt här, "bara" 25-28 grader, typ. Jag fryser faktiskt, får ha långärmat i skuggan och på kvällarna. Så himla skönt att slippa svettas så fort man rör ett lillfinger, som jag gjorde senast jag var i denna stad, i januari (superfuktig luft, 38+ C. Ni förstår jag tycker det är svalt nu va?).
Annars är humöret fortfarande på topp! Ser ganska ljust på framtiden, även om det kommer bli tungt, jag vet det... Men folk är himla hjälpsamma, så det löser sig. Det verkar lösa sig iaf. Det rullar på, ju fler jag pratar med desto fler kontakter får jag, fler dörrra som öppnas. Och från oväntat håll! Mer om detta nästa gång.
Gud vad jag varit duktig nu och skrivit två dagar i rad! Inget att vänja sig vid observera! En annan grej som är duktigt: Jag var uppe och sprang på Joannas löpband imorse! Halv nio! Det ni!! Får se om jag lyckas upprepa denna bedrift imorgon...
Ska ta mig norrut så småningom, till Beira, men jag har inte superbråttom än. Jag måste dit för det är i den staden Daviz Simango har flest anhängare och jag vill ju prata med sådana så... Ni förstår.
Joanna har gjort sin supergoda fisk nu igen, så den kommer vi käka till lunch imorgon. Annars har jag hållit oss med tonfisksallad och fruktsallad. Det har varit mycket gott!
beijos!
Vyn från Joannas balkong där jag satt och läste mig förvirrad om intervjuer som metod... :S
Jag.
- fått tag på min första avokado. gott! trodde jag hade missat säsongen.
- inte haft ett möte som det var tänkt. bokade om det till imorgon. får nog vara mer beredd på sånt här.
- bokat in fler möten. folk är så schyssta och hjälpsamma.
- hängt med Nesim under eftermiddagen. Bra brud, vän-potential. Hon gör intervjuer med ungdomar på skolor, om deras syn på framtiden osv. Hon har en del intressant att berätta, bland annat om en tjej hon hade snackat med som berättat att hon fått gå om en klass för att hon vägrat ligga med sin lärare. Usch, men rätt vanligt här.
- haft en fika med en kompis från ambassaden, hon jobbade där när jag var praktikant och vi fick fin kontakt. Vi pratade mycket om allt möjligt, politik bland annat. Hon hade mycket att säga! (Jag kände jag brinner för politik och sånt här, folks åsikter är intressanta, deras upplevelser, och vad man kan göra av det. Vad jag känner jag vill jobba med sånt här! Vad det nu är "sånt här" är. Likadant när jag stod på gatan och pratade med en snubbe, ledde in samtalet på politik. superintressant vad han tyckte och vad han hade att säga. alla har nåt att säga. och jag vill veta allt! Parentes.) Hon fick en pippi-docka. Mycket passande present, om jag får säga det själv! Denna kompis, Jessica, kommer vara mig behjälplig när jag ska hitta informanter till min uppsats, det är ett som är säkert. Det OCH när jag vill ut och svänga de lurviga haha. Vi ska se till att gå ut i helgen. Har saknat Maputos nattliv.
- är förvirrad över intervjuerna, hur jag ska lägga upp dem osv osv... Måste fundera vidare. Önskar jag hade nån att bolla med, det kanske jag har utan att veta om det...? Ska kolla upp... Hm.
Har ett möte imorgon, på MDMs (partiet jag är intresserad av) högkvarter. Känner mig nervös, vet knappt vad jag ska prata om. Vill ju inte verka helt borta, får låtsas att jag har stenkoll då. Och vara trevlig, så de vill jag ska komma tillbaka... :D Tur att det är nära, så jag kan gå utan att bli supersvettig. Så skönt förresten att det är ganska svalt här, "bara" 25-28 grader, typ. Jag fryser faktiskt, får ha långärmat i skuggan och på kvällarna. Så himla skönt att slippa svettas så fort man rör ett lillfinger, som jag gjorde senast jag var i denna stad, i januari (superfuktig luft, 38+ C. Ni förstår jag tycker det är svalt nu va?).
Annars är humöret fortfarande på topp! Ser ganska ljust på framtiden, även om det kommer bli tungt, jag vet det... Men folk är himla hjälpsamma, så det löser sig. Det verkar lösa sig iaf. Det rullar på, ju fler jag pratar med desto fler kontakter får jag, fler dörrra som öppnas. Och från oväntat håll! Mer om detta nästa gång.
Gud vad jag varit duktig nu och skrivit två dagar i rad! Inget att vänja sig vid observera! En annan grej som är duktigt: Jag var uppe och sprang på Joannas löpband imorse! Halv nio! Det ni!! Får se om jag lyckas upprepa denna bedrift imorgon...
Ska ta mig norrut så småningom, till Beira, men jag har inte superbråttom än. Jag måste dit för det är i den staden Daviz Simango har flest anhängare och jag vill ju prata med sådana så... Ni förstår.
Joanna har gjort sin supergoda fisk nu igen, så den kommer vi käka till lunch imorgon. Annars har jag hållit oss med tonfisksallad och fruktsallad. Det har varit mycket gott!
beijos!
Vyn från Joannas balkong där jag satt och läste mig förvirrad om intervjuer som metod... :S
Tuesday, May 18, 2010
Home.
A street in Maputo. Uptown, Polana, they are doing some rebuilding in a shop nearby.
Well, I'm here now. Maputo... I am a bit surprised but happy that it feels like.. home. I took a small walk around the neighbourhood with Nesim, a Swedish student doing the same thing as I am but totally different (yes, she got an MFS as well..), and it was... nice. The town, the streets, the smells, none of it is new but wellknown, friendly.. It feels like home. I went to the embassy today, my former workplace when I was here last time, as an intern, and it felt nice that people knew my name, It feels nice to have friends here, people that are happy to see you again, people that are easy to hang out with, people that open their homes for you (thank you sooo much Joanna!!!).
Yes. Home. I realized that Maputo has a special place in my heart. But I also remember being really tired of it when I left the last time so... But right now it feels great. I am enjoying the romantic feeling I have for Maputo right now. So great that I will be staying here for 5 ½ months.
So, family and friends, I am fine. Just fine.
A quite typical view in Maputo, nice old house just left to fall into decay. This is one of my favourites.
A tuc-tuc. Yes we have them too! :D
Well, I'm here now. Maputo... I am a bit surprised but happy that it feels like.. home. I took a small walk around the neighbourhood with Nesim, a Swedish student doing the same thing as I am but totally different (yes, she got an MFS as well..), and it was... nice. The town, the streets, the smells, none of it is new but wellknown, friendly.. It feels like home. I went to the embassy today, my former workplace when I was here last time, as an intern, and it felt nice that people knew my name, It feels nice to have friends here, people that are happy to see you again, people that are easy to hang out with, people that open their homes for you (thank you sooo much Joanna!!!).
Yes. Home. I realized that Maputo has a special place in my heart. But I also remember being really tired of it when I left the last time so... But right now it feels great. I am enjoying the romantic feeling I have for Maputo right now. So great that I will be staying here for 5 ½ months.
So, family and friends, I am fine. Just fine.
A quite typical view in Maputo, nice old house just left to fall into decay. This is one of my favourites.
A tuc-tuc. Yes we have them too! :D
Subscribe to:
Posts (Atom)