Tjena!
Så, ännu en vecka!
Helgen lite först.
Söndag, 6 juni, åkte jag och flickorna (Nesim, Katarine och Lisa) till Catembe, alltså tog färjan över bukten till andra sidan. Catembe är väl nån slags förort till Maputo, eller tja, kanske lite mycket att kalla det en förort då, mer ett litet samhälle. men i alla fall man tar färjan eller båten över. Stranden är rätt fin, och den känns renare än den vid stan. Vi gick längst stranden, sen åt vi gott vid ett hotell och sen så låg vi vid stranden en stund och Nesim och jag badade! Det var kallt, först, men sen var det riktigt skönt. Hotellet vi åt på var förresten samma ställe som jag först åt skaldjur, alltså för första gången. Det var när jag var i Maputo senast, och det var den hotellrestaurangen jag smakade skaldjur första gången och oh-my-GOD vad gott det var! Så från den dagen var inte jag vegetarian längre. Nej det var inte lika gott som senast... Hemma upptäckte jag att jag dagen till ära fått en fin bonnabränna.. Nåja, vi skulle ju bättra på färgen, hade vi sagt...:-) Nåväl, i och med vår utflykt missade vi ambassadörens nationaldags-mottagning på residenset. Enligt ryktet bjöds det både på sill och snaps och lax, och det var barnkör och vuxna men inga "mittemellan", alltså unga. Hm, undrar varför? ;-) Och jag funderade lite på nationaldagen och tycker det finns ju ingen egentlig riktig anledning att fira just den 6e juni, eller hur? Men Sverige är bra, jäkligt bra t o m, så jag tog några minuter till att vara tacksam över det i alla fall. Och till att jag saknar den svenska sommaren. Men det är rätt trevligt här ändå, trots att det är "vinter". Det har inte varit lika "kallt" här de senaste dagarna, vilket har varit skönt såklart. Jag menar, vi kan ju t o m bada. Undrar hur det blir till midsommar, om de har tänkt ha något då? Tror att jag och Niklas pratade om att fira midsommar. På söndagskvällen fanns ännu lite energi kvar över till att gå på konsert på Nucleo do Arte. Minns inte vad gruppen heter, men gud vad de var bra...
Lördagen, åh lördagen, underbara UNDERBARA lördag.. Ett gott exempel på hur bra man har det här! i alla fall jag.... Vaknade alldeles sällskapssjuk, konstarerade att det var fantastiskt väder (såklart) satte mig vid datorn och hittade Niklas online på facebook. Frågade om han inte ville käka frukost med mig men det hade han redan gjort så jag åt hemma och vi bestämde att i skulle ses efter att han skrivit ut en massa jobb om han skulle behöva sitta med under dagen. Jag skulle ta med något så jag kunde sitta och läsa jag också. Vi hamnade vid Jardim dos profesores, vid ett kafé där som är nog en av stans dyraste ställen men det ligger precis vid sluttningen ner mot baixan (området där jag bor, Polana, typ en av innerstadsområdena, finare ställe, det ligger liksom högre än det vi kallar "baixan" de mindre fancy delarna av centrala staden). I alla fall, jag har börjat upptäcka hur betagen jag kan bli av vyer (blev det inte förut vad jag kan minnas? betyder det att jag börjar bli gammal/äldre?) och det här stället vi satte oss vid har en helt fantastisk vy, över havet å allt. Åh vad jag njöt att att sitta där. Klockan var väl närmare 11 när vi satte oss där. Vi gick vid 17.30 (ops). Det blev kaffe föst, sen kom Graciela, spanjorska, Niklas jobbarkompis från UNDP och vi fick förstås inget gjort, så gick hon och det blev tid för lunch, å så kom hon tillbaka med sin guatemalienske pojkvän Brian och de tog några öl och vi blev allihop kvar. Det var sol, fantastisk vy, underbart sällskap, jag kunde nog inte må så mycket bättre.... Det pratades om allt möjligt, men så kom vi in på svenskar och svenskheten.... Vilket var intressant att sitta och diskutera och få höra andras upplevelser och åsikter om den kultur man är uppväxt och indoktrinerad i. Blev mycket generaliseringar men där väl det man får ta? :-)
Jag följde med Niklas hem sen och vi och två killar till spelade fotboll (dataspelet) och åt tills två av oss tröttnade och gick vidare. Var ingen som ville göra nåt (Jessica hade lovat men hon bangade), och flickorna satt hos Lisa och Katerine så jag gick dit, hängde, drack lite vin och kollade på vänner. Sen var det trots allt dags att sova så det gjorde vi å så var ännu en helg förbi.
1. Maputo i horisonten. Vy från Catembe. Flickan som letar snäckor (och inte är ledsen) är Lisa.
2. Båtar i Catembe.
3. Lisa på stranden.
4. Nesim och jag brukar sitta på ett café vid hörnet av Av. Eduardo Mondlane med Av. Mártires do Machava. Det är vårt stammis-ställe numera. Men oavsett vart vi hamnar blir det alltid samma beställning: En Galão till henne, och en café meia letie/com leite till mig. Och så ser det ut.
5. Bandet från i söndags kväll.
Thursday, June 10, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Och när kommer b? ;-)
ReplyDelete