Wednesday, May 19, 2010

det rullar på

Idag har jag ...
- fått tag på min första avokado. gott! trodde jag hade missat säsongen.
- inte haft ett möte som det var tänkt. bokade om det till imorgon. får nog vara mer beredd på sånt här.
- bokat in fler möten. folk är så schyssta och hjälpsamma.
- hängt med Nesim under eftermiddagen. Bra brud, vän-potential. Hon gör intervjuer med ungdomar på skolor, om deras syn på framtiden osv. Hon har en del intressant att berätta, bland annat om en tjej hon hade snackat med som berättat att hon fått gå om en klass för att hon vägrat ligga med sin lärare. Usch, men rätt vanligt här.
- haft en fika med en kompis från ambassaden, hon jobbade där när jag var praktikant och vi fick fin kontakt. Vi pratade mycket om allt möjligt, politik bland annat. Hon hade mycket att säga! (Jag kände jag brinner för politik och sånt här, folks åsikter är intressanta, deras upplevelser, och vad man kan göra av det. Vad jag känner jag vill jobba med sånt här! Vad det nu är "sånt här" är. Likadant när jag stod på gatan och pratade med en snubbe, ledde in samtalet på politik. superintressant vad han tyckte och vad han hade att säga. alla har nåt att säga. och jag vill veta allt! Parentes.) Hon fick en pippi-docka. Mycket passande present, om jag får säga det själv! Denna kompis, Jessica, kommer vara mig behjälplig när jag ska hitta informanter till min uppsats, det är ett som är säkert. Det OCH när jag vill ut och svänga de lurviga haha. Vi ska se till att gå ut i helgen. Har saknat Maputos nattliv.
 - är förvirrad över intervjuerna, hur jag ska lägga upp dem osv osv... Måste fundera vidare. Önskar jag hade nån att bolla med, det kanske jag har utan att veta om det...? Ska kolla upp... Hm.

Har ett möte imorgon, på MDMs (partiet jag är intresserad av) högkvarter. Känner mig nervös, vet knappt vad jag ska prata om. Vill ju inte verka helt borta, får låtsas att jag har stenkoll då. Och vara trevlig, så de vill jag ska komma tillbaka... :D Tur att det är nära, så jag kan gå utan att bli supersvettig. Så skönt förresten att det är ganska svalt här, "bara" 25-28 grader, typ. Jag fryser faktiskt, får ha långärmat i skuggan och på kvällarna. Så himla skönt att slippa svettas så fort man rör ett lillfinger, som jag gjorde senast jag var i denna stad, i januari (superfuktig luft, 38+ C. Ni förstår jag tycker det är svalt nu va?).

Annars är humöret fortfarande på topp! Ser ganska ljust på framtiden, även om det kommer bli tungt, jag vet det... Men folk är himla hjälpsamma, så det löser sig. Det verkar lösa sig iaf. Det rullar på, ju fler jag pratar med desto fler kontakter får jag, fler dörrra som öppnas. Och från oväntat håll! Mer om detta nästa gång.

Gud vad jag varit duktig nu och skrivit två dagar i rad! Inget att vänja sig vid observera! En annan grej som är duktigt: Jag var uppe och sprang på Joannas löpband imorse! Halv nio! Det ni!! Får se om jag lyckas upprepa denna bedrift imorgon...

Ska ta mig norrut så småningom, till Beira, men jag har inte superbråttom än. Jag måste dit för det är i den staden Daviz Simango har flest anhängare och jag vill ju prata med sådana så... Ni förstår.

Joanna har gjort sin supergoda fisk nu igen, så den kommer vi käka till lunch imorgon. Annars har jag hållit oss med tonfisksallad och fruktsallad. Det har varit mycket gott!

beijos!

Vyn från Joannas balkong där jag satt och läste mig förvirrad om intervjuer som metod... :S

Jag.

1 comment:

  1. Hihi, "var är" är faktiskt något jag kan på spanska. Fast jag har bara fått lära mig det i samband med att fråga var toaletten är =) Jag borde verkligen lära mig spanska...
    Jag saknar dig, baby, och det är jätteroligt att få se bilder från Maputo och på dig.
    Puss och kram!
    Ina

    ReplyDelete