Thursday, May 27, 2010

hittills

Hej alla!
Nu var det flera dagar sen jag skrev. Mest känner jag att jag inte har något nytt att berätta för er längre. Så är det inte förstås...
Det har varit kulturfestival här, eller mer ett femdagars firande av internationella kulturdagen med ett "aldeia cultural", kulturby enkelt översatt. Det har spelats musik, det har dansats, folk har visat upp konst och hantverk... Mycket helt enkelt. I tisdags skulle vi egentliugen ut på kareoke på klubben Gil Vicente, men det blev mycket roligare att stanna ute och kolla på de sista uppträdandena. De var skitbra, äntligen riktigt lokalt, på det lokala språket härifrån regionen och allt. De spelade och dansade, mycket rytm, mycket heeeelt omöjliga rörelser, ascoola men väldigt långt bort från våra "små grodorna" eller något som ryms inom den lationamerikanska danstraditionen... Nåt helt annat helt enkelt. Så fantastiskt coolt, de var jätteduktiga. Så ja tisdagkvällen blev sen den också.

Annars hittills i veckan har jag inte fått så mycket gjort tycker jag. En del tankeverksamhet såklart, lite har jag fått ner på papper som jag ska be mina handledare ge mig feedback på. Kanske kanske kan det lösa sig, kanske kanske så att jag kan sätta igång "på riktigt" nästa vecka redan. Vore bra. Hm. Tiden går ju, får inte släpa benen efter mig för mycket känner jag ju.

Idag gick Nesim och jag till UNDP-kontoret här i Maputo. Det var en bra bit att gå och jag är glad att ha fått sällskap den biten.... Återigen ett tillfälle då jag är glad att det är svalare här just nu. På UNDP hade jag stämt möte med min blivande handledare. Hon var jättetrevlig, och försökte förklara för mig vad det var hon gjorde på UNDP och vad det är jag kommer kunna få göra... Jag måste ju välja sen vad det är jag ska fokusera på. Jag var ungefär lika förvirrad när jag gick som när jag kom till mötet hehe... Jag ska alltså jobba inom uppföljning och utvärdering (ja låter inte så kul men..). Min handledare är anställd som expert inom området och ansvarar för att utvärderingar blir gjorda, anställer konsulter för att utvärdera projekten som UNDP driver, men även för den egna organisationen eller andra FN-organ, utbildar personal i dessa frågor och utvecklar verktygen för att möjliggöra uppföljning och utvärdering av FN-arbetet i Maputo. Och jag ska assistera i det här. I nåt av det här. Ungefär så. Rent konkret vet jag alltså inte riktigt, kan ju inte säga vad jag "vill" göra än, men jag har fått utvärderings"bibeln" som jag ska läsa igenom, och har fått en massa dokument skickade till mig... Börjar inte förrän i slutet av juli men hon föreslog att jag skulle komma förbi några fredagar så hon kunde börja sätta mig in i arbetet... Hon sa att det fanns mycket att göra och att jag inte skulle oroa mig; jag kommer hålla mig upptagen... :-) Spännande det här, längtar till juli!!

I övrigt börjar superkugerhelgen närma sig! Kruger är en nationalpark som ligger till största delen i Sydafrika. Joanna, Nesim och jag ska ta bilen över till Sydafrika och åka in till Krugerparken. Jag har varit där två gånger förut, men denna gång ska vi bo jättelyxigt för mycket mindre pengar än det kostar för Joanna har lyckats få ett "confidential special price" eller nåt sånt. Jag kände väl lite att Kruger igen, ingen big deal jag har ju varit där så mycket redan, sett alla Big Five och mer därtill men Nesim och Joanna är båda så entusiastiska att det smittar faktiskt av sig... :-) Så nu känner jag att det ska bli jätteroligt! "Alla" andra ska dra till en musikfestival som är i Swaziland över helgen, men det kändes meckigt att ordna med boende och biljetter och allt att det inte kändes värt det. Nej Kruger blir superbra känner jag. Ska ta bilder förstås (fast jag har tusen bilder på elefanter och giraffer hemma redan hehe).

Annars å... Jag mår bra! På riktigt liksom, MÅR bra. Klart jag suckar och sliter mitt hår över uppsatsen (suck!), men jag känner mig lyckligare, faktiskt gladare än jag gjort på länge länge. Det är himla skönt. Jag har mina teorier om varför jag mår bättre. Men bland annat är det ju såklart så att jag trivs här, vilket syns på mig såklart (sa mamma iaf. :-) ) Saknar dom därhemma men det här var bra för mig. Att åka hit.

Jag får bo kvar hos Joanna lite längre. Vårt samboende funkar bra. Hon är schysst, vi kommer bra överrens, och lägenheten är bara så fantastisk... Och jag tröttnar aldrig att kolla på havet. Havet... Som tydligen är blåare nu på vintern.

Försöker ta kort, försöker fånga min vardag... Såg en död råtta idag, den ska ni vara glad att jag inte tog kort på... Blä!

Pratade med våra vakter idag, jag ska få följa med dem hem till dem. De bor i varsin förort, vilket såklart är en helt annan del av Maputo än där jag bor nu. Mer om kvateret där jag bor vid ett senare tillfälle.

Åh tusan, nu blev det sådär sent igen.

Nog om mig! Vad har NI för er?


Ok vilket bildovänligt bloggprogram det här är. Beskriver bilderna här:
1. Från festivalen i tisdags!
2. Så ser den ut, utvärderingsbibeln! Måste säkert lära mig den från pärm till pärm.. Gaaaah!! :S

3. Ett cafe vi mellanlandade i på vägen hem. Ett ställe där jag varit en gång förut, känns som en oas av grönska mitt i ett bostadsområde. Ligger som i en park/trädgård, välskött och känns lite malplacerad i området. De hade iaf ett fantastiskt utbud av olika sorters kaffedrinkar, milkshakes, smoothies etc. Dit ska vi gå igen bestämde vi. Det var svårt att ta kort på hur det såg ut inuti. Det är liksom runt, och en massa växter överallt. Ser ut som en plantskola med lite bord i... Fridfullt, vackert, de spelade sofistikerad latinamerikansk musik.
4. Nesim beställde en apelsinsmoothie och jag en glasskaffe innehållandes kaffe,  kaffeglass, kondenserad mjälk, choklad, säkert nåt mer också. Smakade:godis. Mums.


2 comments:

  1. åh nej, nu såg ni ju inte hur tjock den där "bibeln" var!

    ReplyDelete
  2. Hej Gabriela!
    Vad kul att du kunnat åka tillbaka! All lycka med allt arbete! ser gärna igenom bibeln om du tar med dig den hem..?

    Må bra!
    ~Corinne

    ReplyDelete