Friday, May 21, 2010

typ en vecka nu

jag har ingen aning om någon verkligen läser det här, det här är bara en blogg bland miljoner andra, jag VET:... kan låtsas att det är mest för mig själv jag skriver haha. OM det mot förmodan finns någon som läser det här, skriv gärna en kommentar. eller, jo gör det. Ni måste!

Nu har jag varit här nästan en vecka. Det går bra än så länge, humöret fortfarande på topp och jag går runt och är nyförälskad i Maputo. I att kunna köpa underbart röda tomater och jätteavokados. I att gå runt i stan i det vackra eftermiddagsljuset. I röran. I att sitta på cafe med Nesim och dricka kaffe med mjölk (ja inte caffe latte). I den perfekta vyn från Joannas balkong. Jag gillar dock fortfarande inte jobbiga gatuförsäljare, de är ungefär lika jobbiga som de alltid varit... Maputo känns också lummigare än sist jag var här, grönare. Bara trevligt ju.

 Bilden: Tomatsallad. Med tomater som dom "ska" se ut och smaka.

Jag verkar ha prickat in avokadosäsongen, de dyker upp på allt fler ställen och kostar inte spec mycket heller. Trodde inte det skulle finnas avokado nu såhär års men det verkar det ju göra. Ja jag är bara glad!

Jag var ju superförvirrad över min uppsats, och frågeställning och allt det där, men nu verkar det ändå lösa sig. Träffade min handledare här idag, Matilda, har sagt jag får skärpa mig och inte flumma ut  för mycket (ok hon sa inte exakt så). Men jag vet iaf vad det är jag borde göra nu, för att strukturera upp mig lite, min fråga och mina intervjuer. Borde göra, och jag SKA. Snart. Jag har bara varit tvungen att göra andra saker. Som att ta en promenad och dricka kaffe med Nesim. Eller nu, nu måste jag ju uppdatera min blogg. Snart kanske, innan jag måste ut och njuta av Maputo-natten för första gången sen jag kom hit. Som man lätt förstår finns det många ANDRA tusen och en saker man hellre gör än att skriva uppsats. Självdisciplinen är inte så mycket bättre här än hemma, tyvärr.

Folk är fortfarande så himla hjälpsamma, alla går med på att träffa mig. Det är jätteskönt.

Mörkret faller snabbt här. Klockan är sex och det är mörkt redan! 
Nu känner jag mig hemskt duktig som skrivit igen. Kommer upp fler bilder snart.
bjs!



Igår var vi på vernissage. Jag och Nesim var där först av alla, så vi gick till baren bredvid och tog nåt att dricka medan vi väntade på att folk skulle strömma till. Bilden är därifrån.

Mitt rum hos Joanna. Jag bor mycket mycket bättre nu än jag gjorde senast jag var här Joannas lägenhet är underbar... Kommer bo här ett tag, planen är att jag ska hittat nåt eget till i juli iaf.








Nesim vid caféet idag. Gammalt favvoställe där jag brukade äta mycket när jag bodde hos Niklas som bor alldeles nåt kvarter därifrån bara.

















Postlåda.

1 comment:

  1. Hej Gabi!

    Jag läser:) Har din blogg på mina snabbval här uppe, så jag kollar vad som händer lite då och då. Det är så kul att du fått komma iväg, avunds dig! Själv lämnar jag in min uppsats på måndag (tror jag kände lite kräks i munnen när jag skrev det där) och jag är grmyt nervös. Men tack och lov driver väl alltid självbevarelsen fram en och jag vill mest bara få det överstökat nu. Till din fråga på facebook, så ska jag jobba med ett projekt för unga tjejer på IKF. Fokus är på tjejer med invandrar bakgrund (eftersom det är organisationens mål) men alla är välkomna till mitt projekt:) Det handlar om att skapa en verksamhet för de som kan ge de en bild av hur samhället fungerar politiskt och få deras röster hörda. I workshops lär vi ut om kvinnokonventionen, härskartekniker, demokrati osv, låter de träffa politiker och skapa en plan över frågor de anser viktiga för de själva i samhället. Lite flummigt än jag vet, men projekansökningar du vet:) Jag börjar i juli.

    Nu ska jag skriva min sammanfattning! Stora kramar från Sverige!!!

    SELMA

    ReplyDelete